En topptur til Håvikfjellet.
Flott utsikt utover hele øyriket Hitra og Frøya!

Rett opp fra Fv713 på vei mot Kvenværet ligger Håvikfjellet. Typisk hittersk kystterreng med litt myr, kystlynghei og furuskog. Toppturen belønnes med storslått utsikt i alle retninger. Se opp for havørn!

Hotellsjef Stian glad for å ha nådd toppen!

Håvikfjellet

Du parkerer ved en av lommene på høyre eller venstre side av veien før krysset til Helgebostadøya. Det er ingen merket sti opp, men følg hjortetrokk over den første bergknausen. Da ser du toppen godt. Boka og topp-punktet er på søndre topp, toppen lengst bort fra veien.

Det går stort sett rett opp, strake veien til topps. Beregn deg noen pustepauser på tur oppover. Ta gjerne med sitteunderlag og litt varm drikke og niste. Husk søppelpose.

På toppen har du super panoramautsikt. Ved vestfoten av fjellet Havmyran naturreservat, se bilde lengre ned. Tustnastabbene og Trondheimsleia i sørvest, Mørkdalstuva, Skårfjella, Tonningen, Kvenvær og Smøla i vest. Videre Bispøyan og Dolmsundets innløp ved Hestnes og Hestnesfjellet. Snur du deg videre ser du Hokkeltinden, innover Straumfjorden og Eldsfjellet i øst med Hitra vindpark - 24 vindmøller. Lengre ut i havet Frøya med øyriket. God utsikt til Titran og Sletringen fyr.

Kort sagt: Håvikfjellet byr på fantastisk utsikt og er en fin topptur. Husk å ta med kamera og litt niste! God tur :-)

FAKTA

• Ca 2-3 timer
  • Ca 21 km fra hotellet
  • Topp utsikt i alle retninger
  • P-plass rett ved stien
  • Ca 3,5 km tur/retur
  • 270 m.o.h.

Alder på barn
Har du en kampanjekode eller firmakode